Pera Film’den Yeni Seçki: Sonsuz Sokaklar

Pera Film, Tam Yerinden: İstanbul’a Panoramik Bakışın Tarihi sergisi paralelinde düzenlediği Sonsuz Sokaklar programında, şehirlerin hayatımızdaki daimi ve kaçınılmaz rolünü sorgulayan 2000’lerden beş filmi bir araya getiriyor. İsmini Fellini’nin aynı adlı filminden alan seçki, 13 Mart-5 Nisan arasında Pera Müzesi Oditoryumu’nda sinemaseverlerle buluşacak. Suna ve İnan Kıraç Vakfı Pera Müzesi Film ve Video Programları (Pera Film) Tam Yerinden: İstanbul’a Panoramik Bakışın Tarihi sergisine özel hazırladığı Sonsuz Sokaklar seçkisinde, şehirleri nefes alıp veren canlı mekânlar olarak resmeden filmler aracılığıyla serginin kente dair zengin anlatısını evrensel bir perspektifle yorumluyor. İsmini Federico Fellini’nin 1954 yapımı filminden alan program, İstanbul’dan Tokyo, Taipei, Marsilya ve Oslo’ya uzanan bir rotada, şehirlerin hayatımızdaki daimi ve kaçınılmaz rolünü sorgulayan beş filmi bir araya getiriyor. Seçkide melankolik İstanbul sokaklarında “özlem” duygusunun izini süren Hasret; evsiz ve savunmasız bir ailenin gözünden yağmurlu Taipei manzaralarını deneyimlediğimiz Sokak Köpekleri; Marsilya’nın geçmiş ve gelecek arasında sıkışmış belli belirsiz alanlarında gezinen Transit; şehrin sokaklarını […]

Pera Film’den Yeni Seçki: Sonsuz Sokaklar

Pera Film, Tam Yerinden: İstanbul’a Panoramik Bakışın Tarihi sergisi paralelinde düzenlediği Sonsuz Sokaklar programında, şehirlerin hayatımızdaki daimi ve kaçınılmaz rolünü sorgulayan 2000’lerden beş filmi bir araya getiriyor. İsmini Fellini’nin aynı adlı filminden alan seçki, 13 Mart-5 Nisan arasında Pera Müzesi Oditoryumu’nda sinemaseverlerle buluşacak.

Suna ve İnan Kıraç Vakfı Pera Müzesi Film ve Video Programları (Pera Film) Tam Yerinden: İstanbul’a Panoramik Bakışın Tarihi sergisine özel hazırladığı Sonsuz Sokaklar seçkisinde, şehirleri nefes alıp veren canlı mekânlar olarak resmeden filmler aracılığıyla serginin kente dair zengin anlatısını evrensel bir perspektifle yorumluyor. İsmini Federico Fellini’nin 1954 yapımı filminden alan program, İstanbul’dan Tokyo, Taipei, Marsilya ve Oslo’ya uzanan bir rotada, şehirlerin hayatımızdaki daimi ve kaçınılmaz rolünü sorgulayan beş filmi bir araya getiriyor. Seçkide melankolik İstanbul sokaklarında “özlem” duygusunun izini süren Hasret; evsiz ve savunmasız bir ailenin gözünden yağmurlu Taipei manzaralarını deneyimlediğimiz Sokak Köpekleri; Marsilya’nın geçmiş ve gelecek arasında sıkışmış belli belirsiz alanlarında gezinen Transit; şehrin sokaklarını genç bir adamın dokunaklı yolculuğunun sessiz tanıkları olarak resmeden Oslo, 31 Ağustos ve Tokyo’nun neon ışıkları altında yolları kesişen iki yabancının hikâyesini işleyen Bir Konuşabilse… filmleri yer alıyor.

Sayısız deneyime ev sahipliği yapan şehirler başrolde

Anna Seghers’in 1942 tarihli aynı adlı romanından uyarlanan Transit (2018), ünlü yönetmen Christian Petzold’un imzasını taşıyor. Nazi işgali altındaki Fransa’dan kaçmaya çalışan bir grup mülteciyi takip eden hikâyede şehir hem kaçışın ve yeni bir yaşam umudunun hem de her an yakalanma tehdidiyle dolu labirentimsi bir tuzağın sembolü olarak izleyicinin karşısına çıkıyor. Hikâyenin geçtiği Marsilya, mültecilerin ve yerinden edilmiş insanların belirsizliklerle boğuştuğu bir araf olarak filmin görsel dilinde önemli bir rol üstleniyor.

2000’li yılların en çok ses getiren filmlerinden Oscar ödüllü Lost in Translation / Bir Konuşabilse… (2003), evlerinden çok uzak bir şehirde yersiz yurtsuz hisseden iki Amerikalı arasında gelişen beklenmedik ilişkiyi ele alıyor. Tokyo, estetiği ve sinematografisiyle hikâyenin ana teması olan yabancılaşma ve bağlantı ihtiyacını vurgulayan bir mekân görevi görüyor. Yönetmen koltuğunda Sofia Coppola’nın oturduğu filmde Scarlett Johansson, Bill Murray, Giovanni Ribisi ve Anna Faris gibi ünlü oyuncular rol alıyor.

Yönetmen Ben Hopkins’in imzasını taşıyan Hasret (2015), bir belgesel projesi için İstanbul’a gelen Alman televizyon ekibi ve yönetmeninin yaşadıklarına odaklanıyor. Filmde yönetmenin günümüzden geçmişe, aydınlıktan karanlığa yolculuğu sürdükçe İstanbul’un manzarası da değişime uğruyor. Kentsel dönüşümle değişen mahalleleri, yıkımları, kaçak göçmen işçileri, farklı din ve mezheplerden sakinleriyle birlikte İstanbul’un kendine özgü derin hüznü beyazperdede gün yüzüne çıkıyor.

Günümüzün önemli auteur yönetmenlerinden Tsai Ming-liang’ın ödüllü filmi Stray Dogs / Sokak Köpekleri (2013), Taipei sokaklarında hayatta kalmanın benzersiz bir tasviri niteliğinde. İzleyici, şehrin neredeyse başlı başına bir karakter olarak yer aldığı filmde kentsel çürümenin eşiğindeki Taipei’nin durmak bilmeyen yağmurları ve yıkık dökük binaları arasında karakterlerin ne denli kaybolmuş ve ihmal edilmiş olduğuna tanıklık ediyor.

Pera Film’den Yeni Seçki: Sonsuz Sokaklar 3 – Stray Dogs 2013 Sonsuz Sokaklar seckisi

Joachim Trier imzalı Oslo, 31 Ağustos (2011), Oslo’nun kentsel dokusunu ön plana çıkaran bir film. Pierre Drieu La Rochelle’in Le Feu Follet adlı romanından uyarlanan filmin başkarakteri Anders, uyuşturucu bağımlılığından kurtulmak için tedavi gördüğü rehabilitasyon merkezinden bir günlük izin alarak Oslo’ya gider. İzleyici film boyunca şehrin farklı yerlerini ziyaret eden Anders aracılığıyla Oslo’nun parklarını, kafelerini, sokaklarını ve gece hayatını gözlemlerken şehrin Anders için hem bir sığınak hem de kendisiyle yüzleştiği bir mekân haline dönüşmesine de tanık olur.

Sonsuz Sokaklar film programı 13 Mart-5 Nisan arasında Pera Müzesi Oditoryumu’nda izlenebilir.

Bu program kapsamındaki film gösterimleri indirimli müze giriş biletiyle izlenebilir. Biletler Biletix’ten veya Pera Müzesi resepsiyonundan temin edilebilir. Yasal düzenlemeler uyarınca aksi belirtilmediği sürece tüm gösterimler 18+ uygulamasına tabidir.

Sonsuz Sokaklar Gösterim Programı

  • Transit (101’)
    13 Mart Çarşamba, 19:00
    5 Nisan Cuma, 19:00
  • Bir Konuşabilse… (102’)
    15 Mart Cuma, 19:00
    24 Mart Pazar, 15:00
  • Hasret (82’)
    17 Mart Pazar, 15:00
    27 Mart Çarşamba, 19:00
  • Sokak Köpekleri (138’)
    22 Mart Cuma, 19:00
    3 Nisan Çarşamba, 19:00
  • Oslo, 31 Ağustos (95’)
    23 Mart Cumartesi, 15:00
    4 Nisan Perşembe, 19:00

Post Views: 115

Benzer Yazılar

Bir Devin Ardından: Donald Sutherland (1934-2024)

FİLMLER 2 ay önce

İçindekilerKaynaklar Sanırım Donald Sutherland’i ilk kez Sylvester Stallone’nin Hürkan (Lock Up, 1989) filminde izledim, 90’ların başı olmalı. Hürkan’ın video kasetini kiralayıp defalarca seyretmiştim, Sutherland o filmde psikopat cezaevi müdürü Drumgoole’u oynuyordu. Zamanla sayısız örneğini başarıyla sunduğunu öğreneceğim gaddar, insafsız adam rollerinden biriydi. Donald Sutherland bu tip karakterleri özel dikim bir kıyafet gibi üstüne geçirmekte hiçbir sıkıntı çekmiyordu, rolüyle bütünleştiğini hissediyordunuz. Sinemada seyrettiğim ilk filmi Uzay Kovboyları (Space Cowboys, 2000) olmalı. Sonraları sinema tarihinin klasiklerini toplayıp seyretmeye başladığımda birdenbire çok sık karşıma çıkan bir isim olmaya başladı. En özgün savaş filmlerinden, gişe canavarı 12 Kahraman Haydut (The Dirty Dozen, 1967), Robert Altman’ın hınzır komedisi Cephede Eğlence (MASH, 1970), Clint Eastwood’lu Çılgın Savaşçılar (Kelly’s Heroes, 1970), savaş-karşıtı filmlerin en iyi ve en yaratıcı örneklerinden Johnny Got His Gun (1971), Jane Fonda ile karşılıklı döktürdükleri neo-noir Klute (Fahişe, 1971), evlat acısını kalbimize kazıdığı Karanlığın Gölgesi (Don’t Look Now, 1973), John Schlesinger’in şaşırtıcı çalışması […]

Her Platforma Üye Olmak Zorunda Mıyız?

FİLMLER 2 ay önce

İçindekilerLisans Anlaşmaları ve Jeo-Bloklama: Kullanıcının Kafasını Karıştıran İkili Pazar sabahı, elimde kahvem, kanepede yayıldım ve dedim ki, “Bugün tam film izlemelik bir gün!” İşim gereği, neredeyse her platforma üyeyim: Netflix, Amazon Prime, Disney+, BluTV, Gain, Exxen… Neredeyse yok yok! Ama gelin görün ki, her ay tonla para bayıldığım bu platformlarda aradığım, izlemek istediğim filmi bulamıyorum! Her seferinde aynı sonuç, filmi bulduğum yer yine Stremio! Evet, Stremio’nun yasal olmadığını biliyorum. Ama bahis reklamlı korsan sitelerin kucağına düşmekten iyidir herhalde. Peki, bu kadar çok dijital platforma üye olduğumuz halde aradığımız filmi-diziyi neden bulamıyoruz? Gelin bu birinci dünya derdine biraz daha üzülelim. 2010’ların başında Netflix’in küresel başarıya ulaşmasıyla dijital içerik devrimi başladı. Netflix, kullanıcılarına geniş bir içerik yelpazesi sundu ve tek bir abonelikle sayısız film ve diziye erişim imkanı tanıdı. O zamanlar her şey güzeldi. Ancak ne olduysa, büyük içerik üreticileri ve dağıtımcıları kısa sürede bu modelin avantajlarını fark etti ve herkes kendi […]

Ronin (1998) – Öteki Sinema

FİLMLER 2 ay önce

İçindekilerKAYNAKLAR “Ronin toprağı veya efendisi olmayan köylü asker ya da samuraylara denirdi. Onlar onurlarını ya da efendilerini yitirdiklerinden ülkede durmadan dolaşır ve başka bir lord kendilerini yanma alana dek geçinmeye çalışırlardı. Bir Ronin’in yeni iş bulması da çok zordu.”Şogun Brian De Palma’nın yönettiği Görevimiz Tehlike’nin (Mission: Impossible, 1996) 450 milyon dolarlık vizyon geliriyle o yılın dünya çapında en büyük gişe başarısını elde etmesinin ardından (Tom Cruise’un sadece bu filmden o tarihte tek başına 20 milyon dolar kazandığı söylenir) benzer temaları (casusluk, karşı-casusluk ve önemli bir nesneyi/cihazı/silahı ya da bilgiyi ele geçirme) ele alan yapımların sayısı artmaya başladı, Enemy of the State (Devlet Düşmanı, 1998) ile Ronin’in (1998) bu dönemin öne çıkan filmleri olduğunu söyleyebilirim. Ronin’i kült mertebesine çıkaran birkaç temel özelliği var. Öncelikle olağanüstü bir kadrosu olduğunu söylemem lazım. Yönetmen koltuğunda gerilim (Seven Days in May, 52 Pick-Up), aksiyon (The Train), suç (Black Sunday, French Connection II) ve casusluk (The […]

0 Yorum

Yorum Yaz

Rastgele

Web sitemiz, gezinme deneyiminizi ve ilgili bilgileri sağlamak için çerezleri kullanır. Web sitemizi kullanmaya devam etmeden önce, şunları kabul etmiş olursunuz.